سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شوری ناشی از انتقال آب خزر ناچیز است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • شوری ناشی از انتقال آب خزر ناچیز است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست شب گذشته در برنامه فرمول یک گفت: معضل کمبود آب یک چالش ملی است و در مناطق مرکزی کشور موضوع کمبود آب به یک بحران تدبیل شده است و بنابراین مردم به سمت شمال کشور می روند.

    علی ضیا  خطاب به تجریشی گفت: از نگاه من به عنوان یک ناظر بیرونی اوضاع مدیریتی در این زمینه خوب نیست، پرت آب زیاد است، کشاورزی مدرن نیست و علاقه ای به مدرن بودن نداریم. برداشت آب های زیر زمینی زیاد است و خلاصه هر بلایی توانستیم بر سر کشور آورده ایم.

    معاون سازمان محیط زیست در پاسخ به او گفت: همه اینها درست است اما ما در همه منابع مختلف از جمله برق و راه و آب در داخل کشور متولی جداگانه داریم و بنابراین تقسیم وظایف داریم. وقتی در داخل مشکل کمبود و یا مشکل کیفیت دارید با وزارت نیرو یا سازمان های دیگر است.

    وی در ادامه افزود : ما جایگاهمان  این است که سازمان نظارتی و پایشی هستیم و وظیفه داریم به دستگاه های حاکمیتی که متولی ارائه خدمت به مردم هستند را کمک کنیم.  بعد از اینکه به این نتیجه رسیدند که برای حل فلان مشکل باید پروژه ای عملیاتی شود.

    ضیا خطاب به او گفت: پروژه انتقال آب به سمنان از سوی مدیریت پیشین سازمان محیط زیست مسکوت ماند اما شما تایید کردید.

    تجریشی گفت: ما مسئول عدم تخریب محیط زیست کشورهستیم. اما مسئول اما آب و کمبودش نیستیم. هر کجا تخریبی بخواهد صورت بگیرد ما باید ورود کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که این پروژه از زمان دولت اصلاحات شروع شده بود. ما 2 رئیس جمهور داشتیم و ربطی به این ندارد که 2 رئییس جمهور از یک خطه داشتیم.

    وی با بیان اینکه مجلس قانونی را 2 سال پیش در این زمینه تصویب کرد، افزود: این قانون به این مضمون بود که هر درخواستی که حاکمیت یا بخش خصوصی به ما ارائه  می دهد باید طرف 2 ماه پاسخگو باشیم و اگر پاسخی ندهیم می تواند برود  و پروژه اش را اجرا کند. ما در سازمان  محیط زیست درباره ابعاد محیط زیستی پروژه های حاکمیتی نظر می دهیم  اما مسئول مسائل دیگر نیستیم.

    معاون سازمان محیط زیست در ادامه توضیح داد: ما در مسائل تخصصی سازمان های دیگر دخالت نمی کنیم و این حق را به خودمان نمی دهیم. او درخواست می کند و ما ابعاد زیست محیطی را بررسی می کنیم و ظرف 2 ماه باید پاسخ بدهیم. در مورد این پروژه برای مثال وزارت نیرو گفته هیچ راهی ندارم جز اجرای این پروژه. ما سد کسلیان را داشتیم و گفتند اجازه نمی دهیم از سد کسلیان آب به سمنان برود. بسیاری از پروژه ها جواب نداد و  وزارت نیرو گفت تنها راه  جلوگیری از  ناپایداری سمنان این است. ما گفتیم گزارش ارزیابی به ما بدهند.  

    وی در ادامه افزود: گزارش ارزیابی به این شکل است که کسانی که به عنوان متولی از سازمان محیط زیست درخواست کرده اند مشاور می گیرند  و ابعاد زیست محیطی  یا زمین شناسی پروژه را بررسی می کنند. این سازمان ها باید چند سوال را پاسخ بدهد. مهم ترین پاسخ درباره مکان پروژه است و کاملا به ما ارتباط دارد. برای مثال می گوید از این نقطه می خواهم آب برداشت کنم و در فلان عمق و در فلان مسیر به فلان جا برسانم و تخلیه کنم. ما باید مطمئن باشیم از نقطه ای که برداشت می شود از نظر عمق و فاصله ای که از دریا داریم باید ببینیم چه الزاماتی مورد نیاز است تا کمترین اثر را بر مسائل  زیست محیطی داشته باشید. در فاصله حدود 100 متر افزایش شوری دارد اما کم می شود. مقدار این اثر شوری را بررسی کردیم و عددی که به ما داد برای دریای خزر که سالانه میزان نوسانات تبخیرش بیشتر است  بسیار ناچیز بود.

    او درباره تاثیری که بر شوری دریای خزر دارد در ادامه گفت: مقدار نمکی که وارد دریا می شود وقتی در حجم دریای خزر تقسیم می شود خیلی کم است.  برای مثال آبی که از سفید روز، هراز  و گرگان رود وارد  خزر می کنیم که سهم کشور خودمان است و می توانستیم  این را به پروژه های آبیاری  تبدیل کنیم. این کاری است که در بسیاری از جاهای دیگر انجام می دهیم. در پروژه های آبیاری شما به ازای هر متر مکعب آبی که وارد  و مصرف می کنی یک و نیم تن نمک  وارد دریا می کنی. من می توانستم برگردم و از رودخانه  قبل از اینکه وارد دریا شود تبدیل به پروژه های آبیاری کنم  و تبدیل به برداشت برای سمنان بکنم. بنابراین مقدار نمکی که وارد می شود خیلی کم است.

    تجریشی در ادامه بیان کرد: مسیر برداشت  دومین مسئله محیط زیستی است. مسیر برداشت و آن چیزی که از ما درخواست کرده اند و جزو شروط ما است این است که فقط در مسیر خط گاز ری نکا باشد. اگر این مسیر تغییر کند مجوز مشروطی که ما داده ایم به صورت اتوماتیک لغو می شود. در مجموعه آنچه مشاور داده به نیابت از وزیر نیرو این است که  40 هکتار از جنگل ها را تخریب می کند و باید در وسعت های بیش از این بعدها بکارد.

    ضیا در پاسخ به او گفت: مشکل من و شما آن پیمانکاری است که اصرار دارد این طرح اجرا شود. به نظر می رسد یک مافیایی پشت این قصه  است. زمانی که خط لوله گاز از جایی می رود 250 متر اطراف آن از دو طرف نباید ساختمان باشد دیگر خط لوله آب که نمی تواند برود.

    معاون سازمان محیط زیست در پاسخ به او گفت: طبق آنچه ما مجوز دادیم هیچ تخریب جدیدی نباید صورت بگیرد. این جزء ضوابط است. اگر وزارت نفت گفت این اجازه را نمی دهم کار صورت نمی گیرد. اگر بگویند من 250 متر این جنگل ها را تخریب کنم مجوز لغو می شود. گفته است من پاک تراشی نمی کنم.

    علی ضیا گفت: در این پروژه 4 هزار اصله درخت ارس برش‌ ممنوع بریده می شود، 26 هزار اصله درخت هیرکانی و 50 هزار پایه آماری بریده می شود. این آماری است که آقای مخدوم رییس هیئت مدیره انجمن محیط زیست داده است.

    تجریشی در ادامه اظهار کرد: طبق ضوابط لوله از کنار درخت ها رد نمی شود. درخت قطع نمی کنیم. ضوابط اجرایی که از ما درخواست کرده اند گفته اند در همان مسیر خاک تراشی شده پروژه انجام می شود، اگر بگویند نمی توانیم خود به خود مجوز لغو می شود. وقتی فرایند ارزیابی بر اساس درخواست حاکمیتی بررسی می شود تعداد زیادی الزامات دارد. برای مثال گزارش مجلس می گوید نسبت سود اقتصادی به هزینه نیم درصد است.

    او همچنین در پاسخ به ضیا درباره اینکه یک سوم بودجه عمرانی کشور باید صرف این پروژه شود، گفت: وزارت نیرو گفته 200 میلیون متر مکعب آب می برم. 150 میلیون برای صنعت و باقی برای آب شرب. کسانی که برای بخش صنعت هستند  طبق دستور دولت باید خودشان سرمایه گذاری کنند در صورتی که برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد و اگر این نباشد پروژه صورت نمی گیرد و دولت قرار نیست سرمایه گذاری کند.

    ضیا خطاب به تجریشی گفت: شخصی از سازمان مطبوع شما با من تماس گرفت و گفت این دستور رئیس جمهور است که پروژه اجرا شود. رییس جمهور در نشست خبری گفت در جمع عقلا بودم و با اینکه خلاف نظر من بود از جمع عقلا پذیرفتم.

    تجریشی گفت: شما می توانی در توئیت خودت هرچه می خواهی بگویی اما وقتی نقل قول می کنی باید مطمئن باشی از صحتش. شروع این کار از زمان دولت اصلاحات بوده است و رئییس جمهور وقت سمنانی نبوده است.

    او همچنین درباره سخنان رئیس آب و فاضلاب استان سمنان درباره اینکه می توانند به جای انتقال آب لوله ها را تعمیر کنند، گفت: در حال حاضر 20 میلیون متر مکعب برداشت منفی داشته اند که از آب های زیر زمینی صورت گرفته است و در آینده برایشان مشکل ساز می شود. نشست دشت سمنان به همین دلیل است.

    او در ادامه گفت: اگر پروژه ای خلاف ضوابط ما باشد جلویش را می گیریم. در 2 سال گذشته خط انتقال در چغاخور داشتیم اما تونل را بیرون آوردیم. می خواهم بگویم اگر ما سفت ومحکم بایستیم و الزامات و ضوابط را بگذاریم، اگر تخطی شود  اتوماتیک وار پروژه را قطع می کنیم.

    معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: حجم درختی که قبول کردیم  حداکثر 40 هکتار از یک و نیم میلیون هکتار جنگل های هیرکانی است.  700 هزار آدم در داخل کشور آب ندارند و مردم هم مهم هستند. متولی که وزارت نیرو است می گوید من راهی جز این ندارم برای تامین آب مورد نیاز مردم. قضاوت و تخصیص و تصمیم گیری با وزارت نیرو است. کسی که مدیریت آب را عهده دار است همه مسیرها را بررسی کرده است.

    او در ادامه همچنین درباره توجیه اقتصادی پروژه گفت: نکته ای که وجود دارد این است، ما از سال گذشته پتروشیمی و وفولاد را مجوز ندادیم چون توجیه اقتصادی ندارد. وقتی پروژه تامین اقتصادی نداشته باشد کسی برایش سرمایه گذاری نمی کند و در نتیجه عملیاتی نمی شود.

    در ادامه برنامه کیا دلیری، رئیس انجمن جنگلبانی در تماس تلفنی با برنامه گفت: اگر یک اصله از درختان ارس قطع شود بدون مجوز است. چون ممنوع القطع است.

    تجریشی هم گفت : این می رود داخل قانون و اگر چنین قانونی باشد وزارت نیرو باید برود و تاییدیه سازمان جنگل ها و مراتع را بگیرد. در غیر این صورت مجوز تخصیص نمی گیرد.

    او در ادامه تاکید کرد: ما در پاسخ به درخواست ها سه نوع پاسخ می توانیم بدهیم. قبول است یا رد است و اینکه هر کدام به چه دلیلی. 70 یا 80 درصد پروژه های زیست محیطی دارای شروط هستند. گاهی 180 شرط حین ساخت در زمینه نحوه بهره برداری و پسماند و غیره می گذاریم.

    تجریشی توضیح داد: طرح های انتقال آب هیچ کدام به معنای زیست محیطی نیستند و ما بین بد و بدتر مجبور به انتخاب هستیم. همان کسی که گفته می شود لوله ها را درست کرد به ما اگفته هیچ راهی ندارم جز اینکه این خط لوله را بکشم.

    ضیا به تجریشی گفت: وزارت نیرو  از شما انتقاد کرده است  و گفته است ما نمی خواستیم.

    تجریشی پاسخ داد: من طبق ضوابط پاسخ می دهم. من در چهارچوب قانون پاسخ می دهم. ما در سال 91 قانونی در این زمینه نداشتیم. این قانون مجلس است که ظرف 2 ماه باید جواب داد. ما یک زمانی را داریم که باید پاسخگو کنیم.

    او همچین در ادامه درباره خط گاز ری نکا گفت: همین خط ری نکا ممکن است بپرسید محیط زیستی بوه است یا نه. اگر اجرا نمی شد مردم برای گرم کردن خود جنگل را از بین می بردند.  در واقع نمی توانید پروژه ای عمرانی داشته باشی و اثرات منفی زیست محیطی نداشته باشی.

    معاون سازمان محیط زیست در ادامه گفت: وزارت نیرو گفته من با وزارت نفت صبحت کرده ام و اجازه می دهد در مسیر این خط لوله گاز باشد. باید حتی مشخص کنند که خاکی که برداشت می شود چقدر تخریب می شود و به کجا می رود و چه می کنند.

    ضیا در پایان خطاب به تجریشی گفت: به هیچ نتیجه منطقی نرسیدیم. تصور می کنم فشار رسانه ای و مردمی باعث شده است بگویید اجازه ندادیم اما ظاهرا مجوز را داده اید.