سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشکر موکب‌داران عراقی از قدردانی موسیقایی ایرانیان در کربلا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • تشکر موکب‌داران عراقی از قدردانی موسیقایی ایرانیان در کربلا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، مرکز موسیقی «مأوا» طی روزهای گذشته در طول راه پیمایی زائران اربعین حسینی با اجرای دوباره سرود «خیرالاحباب» آیین تشکر و قدردانی از موکب‌داران عراقی و خادمان حرم حسینی را برگزار کرده است .سرود «خیرالاحباب» که در سال های اخیر توسط مرکز «مأوا» با همراهی گروه تواشیح «الغدیر» قم به سرپرستی محمدعلی دهدشتی با هدف تشکر و قدردانی از موکب داران مسیر پیاده روی اربعین و خدام‌الحسین(ع) تولید و مورد استقبال عراقی‌ها قرار گرفته بود در مراسم پیاده روی امسال به صورت زنده برای موکب داران در حال اجراست. این حرکت در قالب یک کاروان سرودی به صورت میدانی برای موکب داران عراقی  از 20 مهرماه از شهر نجف  کار خود را آغاز کرده و تا 26 مهرماه ادامه خواهد داشت.

    کاروان سرودی «خیرالاحباب» به صورت کاملا غیرمنتظره در مسیر پیاده روی از موکب دارانی که مشغول خدمت به زائران حسینی هستند، تشکر و قدردانی خواهد کرد. همزمان با این پروژه مجتبی رضوانی مستندساز فعال آثار آیینی- انقلابی نیز فیلم مستند کوتاهی با عنوان «پیشکش ایرانی» با موضوع اجرای قطعه موسیقایی «خیرالاحباب» در موکب های عراقی راه پیمایی اربعین تهیه کرده که طی روزهای اخیر از شبکه های مختلف تلویزیونی در حال پخش است.

    این مجموعه در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) با اجرای پروژه نمایشی-موسیقایی «حسین یجمعنا» نیز در محل عمود 975 میزبان زائران مسیر بزرگترین اجتماع شیعیان جهان است.این پروژه نمایشی-موسیقایی با توجه به گسترده شدن رخداد اربعین در همه ابعاد و تمرکز بر تنوع حضور مخاطبان مختلف با زبان‌های مختلف در این مسیر اجرا می‌شود.  این نوع اجرا ترکیبی از اجرای سرودهای متصل به هم به همراه هنرهای نمایشی و جذابیت‌های بصری است که به مدت 30 دقیقه روی صحنه می‌رود.

    پروژه موسیقایی-نمایشی «حسین یجمعنا» عنوان یکی از فعالیت‌هایی است که در طول مسیر راه پیمایی زائران اربعین از ساعت 7 صبح تا 21 شب در فواصل زمانی معین اجرا می‌شود. این پروژه در قالب چند سرود-نمایش که هرکدام برای خود سناریویی ویژه دارند به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی خوانده می‌شود تا مخاطبان مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.محور محتوایی اشعار و سرودهای این پروژه درونمایه‌ای از همدلی و وحدت حول محور عزاداری حضرت امام حسین(ع) و همدلی و وحدت شیعیان در دفاع از مرزهای اعتقادی و میهنی، مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و همچنین اهمیت جهانی شدن و شناساندن امام حسین(ع)  است.

    یکی دیگر از برنامه‌هایی که در قالب «موکب سفیرآفتاب» در عمود 975 طراحی شده، در اختیار قرار دادن صحنه اجرا به گروه‌های سرودی است که در مسیر راهپیمایی اربعین حاضر شده‌اند. عوامل اجرایی «سفیر آفتاب» طی فراخوانی با عنوان سرود نذری از گروه‌های سرود حاضر در پیاده‌روی اربعین دعوت کرد تا از ظرفیت مجموعه ماوا در عمود 975 برای اجرای سرود استفاده کنند. در بخش‌هایی از این اجراها نیز قطعه‌ای هم برای تشکر از خادمان و موکب‌داران تدارک دیده شده تا خادمانی که در مسیر راهپیمایی اربعین زحمت می‌کشند با این شیوه از آن‌ها قدردانی شود.

    «ابوآیه» یکی از موکب‌داران عراقی مستفر مستقر در مسیر راه پیمایی زائران اربعین حسینی واقع در طریق «بود» در حدود عمود 800  که همراه با خانواده خود مشغول پذیرایی از زائران حرم اباعبدالله هستتد ، از استقبال قابل توجه مخاطبان پس از اجرای ویژه برنامه های موسیقایی توسط هنرمندان ایران سخن گفت.

    این موکب دار عراقی که همراه با خانوادهاش از 14 روز مانده به ایام اربعین فعالیت هایشان را برای پذیرایی از زائران آغاز کرده اند، در این روزها به پذیرایی در حوزه اسکان و تامین بخشی از تغذیه زائران را به عهده گرفته اند به طوری که روزانه میزبان 100 زائر در بخش اسکان و پخت 1000 پرس غذا را انجام می دهند.

    به گفته ابوآیه او به پول ایران روزانه 60 تا 65 میلیون تومان صرف تامین هزینه های جاری موکب تحت مدیریت خود صرف می کند. این هزینه نیز از طریق یک صندوق خانوادگی تامین می شود که هر یک از اعضای فامیل در آن سهیم هستند. شرایطی به برکت نام سید الشهدا همچنان استمرار داشته و در حوزه مالی وی را با مشکل مواجه نکرده است.

    اما یکی از نکات جالبی که توجه ابوآیه و تعدادی دیگر از موکب داران عراقی را به سمت خود جلب کرده اجرای چند برنامه موسیقایی ویژه اربعین توسط مجموعه های مختلف فرهنگی هنری کشورمان از جمله مرکز موسیقی انقلاب اسلامی ( مأوا) بوده که در سال جاری با اجرای چند برنامه مختلف از جمله سرود «خیرالاحباب» میزبان زائران حضرت سیدالشهداست.

    ابوآیه با قدردانی از اجرای چنین پروژه ای موسیقایی – نمایشی در مسیر راه پیمایی گفت: واقعا در این مدت شاهد اجراهای عالی و متفاوتی از سوی هنرمندان ایرانی به ویژه قطعه «خیرالاحباب» بودیم. جالب اینکه ما تاکنون چنین گروه هایی را ندیده بودیم و بسیار خوشحالین که هنرمندان ایرانی که برادران ما هستند با زبان موسیقی به تشکر و قدردانی از موکب داران عراقی امده و شعرهای خوبی اجرا کردند. برایم جالب توجه تر این بود که فرزندان من تحت تاثیر این اجراخا اشک می ریختند و به قدری از شعر این قطعه خوششان امده بود که بارها با آن ارتباط برقرار کردند. به هر حال امیدوارم با انجام چنین کارهای ارزشمندی پروردگار مهربان محبان حسین را زیاد کند.

    برای تماشای مستند کوتاه «پیشکش ایرانی» به کارگردانی مجتبی رضوانی اینجا را کلیک کنید.