سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ پرکشید، قیمت تخم‌مرغ شکست


 

  • مرغ پرکشید، قیمت تخم‌مرغ شکست

    مرغ و تخم‌مرغ آذربایجان شرقی همواره به نسبت استان‌های دیگر به‌ویژه استان‌های همجوار تا 500 تومان هم پایین‌تر عرضه می‌شود اما در روزهای اخیر بازار مرغ استان با افزایش قیمت همراه بوده است. از سوی دیگر قیمت تخم‌مرغ با روند نزولی روبه‌رو شده که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. در این بین عوامل متعددی نقش دارند که موجب ناهماهنگی در این بازار شده‌اند. در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در استان تا 14 هزار و 500 تومان هم رسیده و تخم‌مرغ هم از شانه‌ای 17 هزار تومان به شانه‌ای 13 هزار تومان کاهش یافته است.  

    • افزایش مصرف گوشت مرغ و کاهش مصرف تخم‌مرغ 

    مدیر اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ سبز آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در هفته‌های اخیر تعادل در بازار تخم‌مرغ و مرغ استان به هم خورده است، اظهار می‌کند: با توجه به برنامه‌های سوگواری و پخش نذور و غذای نذری در استان مصرف گوشت مرغ افزایش زیادی داشته و مصرف تخم‌مرغ هم با توجه به افزایش دما با کاهش روبه‌رو بوده که این موضوع موجب تغییر در بازار عرضه و تقاضا و در نتیجه تغییر قیمت‌ها شده است. «حجت توحیدی» می‌افزاید: افزایش مصرف گوشت مرغ هر سال در ایام محرم صورت می‌گیرد اما امسال با توجه به گرانی قیمت گوشت قرمز از یک‌سو، همچنین عرضه نشدن کافی گوشت مرغ منجمد برای متعادل کردن بازار مصرف از سوی دیگر با افزایش تقاضا همزمان با تثبیت عرضه روبه‌رو بوده‌ایم.

    وی تاکید می‌کند: برخی بیمارستان‌های دولتی در تبریز هم خرید گوشت مرغ را افزایش داده‌اند که به گفته برخی کارپردازان بیمارستانی علت آن حذف گوشت قرمز از غذای بیماران با توجه به اقتصادی‌تر بودن خرید گوشت مرغ است که بر بازار مرغ تاثیر دارد. به گفته توحیدی در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مرغ، جوجه‌ریزی در استان هم افزایش محسوسی داشته که منجر به افزایش تولید در 2 ماه آینده و کاهش جالب توجه قیمت‌ها خواهد شد.

    مدیر اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ سبز آذربایجان‌شرقی ادامه می‌دهد: کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ رمقی برای تولیدکنندگان به جا نگذاشته چراکه هر مرغداری با ظرفیت متوسط 10 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار روزانه یک میلیون تومان زیان انباشته با توجه به قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های دیگر دارد و تنها تامین مالی مرغداری که فروش تخم‌مرغ است کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. توحیدی می‌گوید: در چنین شرایطی به اعضای خود و دیگر مرغداران تولید کننده تخم‌مرغ 2 پیشنهاد داده‌ایم که یکی ذخیره تخم‌مرغ در سردخانه‌های بزرگ استان و دیگری تامین مالی از منابع دیگر مانند فروش کود مرغ به صورت ساماندهی‌شده و توجه به بازارهای صادراتی است؛ چراکه کود مرغ بازار خوب صادراتی دارد.  

    • هزینه‌های بالای تولید گوشت مرغ 

    یکی از مرغداران گوشتی تبریز هم با بیان این‌که در حال حاضر قیمت گوشت مرغ به نسبت هزینه‌های تولید چندان بالا نیست، اظهار می‌کند: مرغداران تولید کننده تخم‌مرغ عمدتاً تولیدکنندگان فصلی بدون مجوزهای پرورش هستند که به صورت مقطعی و با توجه به نیاز بازار اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند و تمام احتیاجات آنان از بازار آزاد تامین می‌شود. آن‌ها نهاده‌های دامی را هم از بازار آزاد تامین کرده و از ارز 4200 تومانی استفاده نمی‌کنند.   «صمد بابایی» می‌افزاید: بخش جالب توجهی از تولید خود را به استان‌های همجوار می‌فروشیم چون بازار خوب و تثبیت‌شده‌ای در این استان‌ها وجود دارد. با وجود افزایش مصرف در خود استان نمی‌توانیم بازار استان‌های دیگر را از دست بدهیم چراکه همه مرغداران می‌دانند تا یکی 2 ماه آینده وضعیت تولید در استان اشباع می‌شود و اگر بازار خارج از استانی را از دست بدهیم با مشکل عرضه مواجه می‌شویم.  

    • تامین سود مصرف‌کننده و تولیدکننده 

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار به دنبال تعادل‌بخشی در بازار مرغ و تخم‌مرغ است، بیان می‌کند: نگاه مسئولان اقتصادی استان و ستاد تنظیم بازار تامین سود تولیدکنندگان و رضایت مصرف‌کنندگان است. بر همین اساس باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.   «علی جهانگیری» با بیان این‌که در زمینه تولید تخم‌مرغ ثبات خوبی در استان وجود دارد و مرغداری‌های بزرگ با برنامه‌ریزی مناسب و تامین نهاده‌های دامی به تولید خود ادامه می‌دهند، بیان می‌کند: این به معنای قطع حمایت‌ها نیست و انتظار داریم بازار مصرف تخم‌مرغ و قیمت آن هم در هفته‌های آتی متعادل شود تا آن‌ها هم به سوددهی برسند.  وی از تامین گوشت منجمد مرغ و گوشت منجمد قرمز برای تعادل‌بخشی به بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مرغ و گوشت قرمز منجمد تامین و از طریق فروشگاه‌های بزرگ در استان توزیع شده اما افزایش مقطعی مصرف گوشت مرغ موجب شده قیمت‌ها افزایش موقتی داشته باشند و درصدد تعادل‌بخشی به قیمت‌ها هستیم.  

    • تشکیل تیم‌های کارشناسی بررسی قیمت مرغ 

    مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که این سازمان وظیفه تامین مواد پروتئینی شهروندان را بر عهده دارد، اظهار می‌کند: بخش بازرگانی جهاد کشاورزی استان مسئولیت ارائه قیمت مناسب و تامین این مواد پروتئینی به قیمت مصوب را دارد که در حال حاضر با افزایش قیمت گوشت مرغ در استان بیشتر از قیمت مصوب روبه‌رو هستیم. «اکبر زینالی» بیان می‌کند: قیمت مصوب هر کیلو مرغ 12 هزار و 900 تومان تعیین شده که در حال حاضر در استان 500 تا 2 هزار تومان بالاتر از این قیمت خرده‌فروشی صورت می‌گیرد.

    وی با رد عرضه گوشت مرغ با قیمت بالاتر از همه استان‌ها در آذربایجان شرقی تاکید می‌کند: در 14 استان با قیمت مصوب عرضه صورت می‌گیرد و در بقیه استان‌ها قیمت بالاتر است. ما تلاش می‌کنیم به عنوان استان پانزدهم قیمت مرغ را با قیمت مصوب عرضه کنیم. افزایش قیمت مرغ با وجود تولید زیاد در استان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته به جای تکیه بر اظهار نظرهای فردی و غیرکارشناسی، تیم کارشناسی تشکیل دهد و علت را به صورت ریشه‌ای بررسی کند تا در مقاطع دیگر نیز با مشکل مواجه نشویم.