سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاخص بورس تهران کانال 600 هزار واحدی را هم رد کرد


 

  • شاخص بورس تهران کانال 600 هزار واحدی را هم رد کرد

    به گزارش شفاف، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز و نیز هجوم نقدینگی سرگردان بازار به بورس، روند رو به رشد و رکورد شکنی را ادامه می‌دهد در جریان معاملات امروز به افزایش 8200 واحدی به رقم 605 هزار و 789 واحد رسید و از کانال 600 هزار واحد هم گذر کرد.

    به گفته برخی کارشناسان علت عمده این رکوردشکنی افزایش نرخ ارز که آن هم ناشی از کاهش درآمد نفتی و ارز و نیز مشکل انتقال ارز بوده که این مسئله باعث می‌شود شرکت‌هایی که صادراتی بوده و یا دارایی‌های ارزی دارند، به تجدید ارزیابی دارایی خود بپردازند و در واقع این افزایش قیمت سهام به خاطر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده و نه به خاطر تولید بیشتر و یا جذب فناوری بالاتر یا بهره‌وری بهتر باشد.

    بنابراین به گفته برخی کارشناسان تا حدی تائید می‌شود که عمده رشد بورس بیشتر به خاطر سفته بازی معامله‌گران بوده و از این رهگذر در عالم واقع شرکت‌ها اتفاقی روی نمی‌دهد.

    هم اکنون ارزش روزانه معاملات بورس و فرابورس ایران، به 9500 میلیارد تومان می‌رسد که اگر این رقم نقدینگی جذب شرکت‌های بورسی و فرابورسی شود تحولی در تولید ایجاد می‌شود در حالی که برخی مدیران بورسی و شرکت‌های تولید کننده از کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی شکایت دارند.

    ارزش بازار در بورس اوراق بهدار تهران به 2213 تریلیون تومان رسیده است.

    شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 2274 واحد رشد کرده است.

    شاخص بازار اول 5460 واحد و شاخص بازار دوم که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 20 هزار و 669 واحد تاکنون مواجه شده است.

    همچنین شاخص آزاد شناور 6708 واحد رشد کرده و شاخص قیمت با معیار هم وزن 502 واحد رشد کرده است.

    نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت تهران و کشتیرانی همگی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بوده‌اند.

    همچنین نمادهای پربیننده نشان می‌دهد که توجه فعالان بورس به شرکت‌های صنعت بانکداری، پالایش پتروشیمی، فولاد، فلزات اساسی، بوده‌اند.